Indikaattorit

1. Ei köyhyyttä

Ensimmäisen kestävän kehityksen tavoitteen tarkoituksena on poistaa köyhyys sen kaikissa muodoissa kaikkialta. Alatavoitteena on muun muassa puolittaa köyhyydessä elävien miesten, naisten ja lasten lukumäärä vuoteen 2030 mennessä.

Köyhyys on yhteiskunnallinen ongelma, jota esiintyy monissa muodoissa ympäri maailmaa. Köyhyys näkyy nälänhätänä ja aliravitsemuksena, koulutuksen ja muiden peruspalveluiden osallistumismahdollisuuksien niukkuutena sekä esimerkiksi sosiaalisena syrjintänä. Köyhyyden monitasoiset haasteet linkittävät tavoitteen Ei köyhyyttä muihin kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Köyhyyden poistamisen tavoittelu edellyttää kestävää talouskasvua, vastuullisia työpaikkoja sekä tasa-arvon edistämistä. Sosiaaliturvajärjestelmien on tuettava apua tarvitsevia, tarjoten kestäviä ratkaisuja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Köyhyyden poistamiseen tarvitaan tarkoituksenmukaisia poliittisia toimia niin alueellisella, kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

Kestävän kehityksen tavoitteen kuvaus alatavoitteineen löytyy täältä.

1. Ei köyhyyttä -tavoitteen indikaattorit ovat